Aan het laden...

Afstudeerwerk voor en na de zomer

Het is voor ons allemaal een bijzonder jaar geweest. Voor de studenten die nu afstuderen zijn het vreemde tijden. Een expositie wordt verplaatst, of is digitaal te zien. Theatervoorstellingen, films en concerten gaan via livestream, of vinden plaats in de openbare ruimte. Er is hard gewerkt om op een creatieve manier om te gaan met de omstandigheden. In ons blog voor de zomervakantie geven we een kort overzicht van al het moois in de komende tijd.

Een gezonde manier om je zorgen te maken (deel 2)

In de vorige blogpost gingen we op een gezonde manier om je zorgen te maken. Het doseren van informatie en omgaan met angst kan hierbij helpen. Maar je hebt ook personen nodig om contact mee te hebben, die je helpen in dit proces. We zijn nu eenmaal sociale wezens. Misschien hebben zij ook zorgen die ze met jou willen bespreken. Hoe kun je beantwoorden aan je zorgen en goed contact houden met de mensen om je heen en tegelijk onrust beperken?

Een gezonde manier om je zorgen te maken (deel 1)

Hoe hou je een balans, wanneer je zorgen hebt? Dat is altijd lastig geweest, maar speelt met het coronavirus en de periode van isolatie nog meer op. Je wilt tenslotte wel aan je veiligheid en gezondheid denken. Maar de sociale gevolgen kunnen ingrijpend zijn. We hebben altijd zorgen en zoeken naar manieren om ons zorgen te maken die bijdragen aan de situatie en die helpen om onrust te voorkomen. In deze blogpost het eerste deel van een gezonde manier om je zorgen te maken.

Verbindende sociale activiteiten als je afstand houdt

Eenzaamheid ligt op de loer in tijden van social distancing. Je kunt dit tegengaan met een strikte dagindeling en door je contacten te structureren en digitaal te onderhouden. Maar veel van ons contact is nu digitaal en dat is soms niet genoeg voor een mens. Misschien wil je iets inspirends doen voor iemand, of je wilt iemand helpen. Als je niet (vaak) naar buiten kunt, is het nog steeds mogelijk om op andere manieren contact met je omgeving te maken. Coaches en studenten verzamelden een aantal van de activiteiten die mensen kunnen activeren en inspireren.

Omgaan met nieuws

In onrustige tijden kan het moeilijk zijn om te gaan met de stroom aan informatie vanuit de media. Je hebt informatie nodig, maar kunt er ook door overladen raken. Hierdoor kan het zijn dat je onrust voelt en je slechter kunt concentreren. Wat kun je doen om op de hoogte te blijven, zonder teveel informatie te krijgen?

Contact houden op fysieke afstand

Onze vorige blogposts gingen over planning en dagindeling. Het helpt daarbij om regelmatig contact te houden met je naasten. Maar hoe doe je dat als je lang thuis bent en elkaar niet vaak kunt zien? In deze blogpost bespreken we adviezen van coaches en studenten en zij de afgelopen omgaan met de fysieke afstand tussen mensen. Een fysieke afstand, hoeft niet perse een sociale afstand te brengen.

Een dagindeling maken als je lang thuis bent, deel 2

In onze vorige blogpost gingen we dieper in op het maken van een dagindeling en aanpassingen die handig kunnen zijn voor specifieke beroepsgroepen. Het doel daarbij is om een ritme te vinden dat goed past bij je doelen en waarmee je op je eigen niveau kunt presteren. In deze blogpost gaan we dieper in op afwisseling in je ritme en het houden van een goede balans. En wat als het even minder goed gaat? We hebben de belangrijkste adviezen van kunstcoaches en -studenten hier samengebracht.

Een dagindeling maken als je lang thuis bent, deel 1

Wat als je ineens zelf de regisseur bent van al je (vrije) tijd, maar je wilt wel productief blijven? In onze vorige blogpost gingen we kort in op het belang van een goede dagindeling om een ritme te houden als je lang thuiszit of -werkt. In deze blogpost gaan we dieper in het maken van een dagindeling, ruimte voor afwisseling en het vinden van een balans tussen inspanning en ontspanning. Sociale contacten spelen hierin een grote rol: ze kunnen je helpen je ritme te houden.

Een studieritme ondanks minimale contacten

Wanneer je langdurig thuiszit, kan het lastig zijn om structuur te houden in het dagelijks leven. Op school, tijdens je studie of op je werk wordt die structuur al aangeboden. Zodra school, studie of werk wegvalt, zijn er manieren om die structuur terug te brengen. Maar dat gaat niet vanzelf, omdat je volledig regisseur bent geworden van je tijd. In deze blogpost bespreken we tips en adviezen van kunstcoaches en studenten.

Onze nieuwe flyers zijn binnen

We hebben onze flyers van een fris, nieuw uiterlijk voorzien. Net binnen, een doos vol. Niet alleen een stukje marketing, maar ook een blijk van de samenwerking tussen de coaches van AKM KunstMaat. Komende tijd hangen we de flyers op de plaatsen waar we graag werken.

Autisme werkt: en in de kunst?

In 2019 is het thema van de autismeweek “Autisme werkt”. Diversiteit op de werkvloer en kansen op de arbeidsmarkt van mensen met autisme worden steeds vaker benadrukt. Vaak worden dan kwaliteiten uitgelicht die werkgevers graag willen zien, zoals oprechtheid, oog voor detail, resultaatgerichtheid, perfectionistisch, loyaliteit, analytisch vermogen, en langdurige concentratie. De trend bij ASS is om meer te richten op de dingen die goed gaan, zonder de dingen die minder goed gaan uit het oog te verliezen. Maar hoe werkt dat in de kunst?

Een dag van een kunstcoach

Sinds 2014 ben ik werkzaam als kunstcoach in regio Utrecht, Amsterdam en Den Haag. Ik coach studenten aan de kunstacademie en het conservatorium. Het is geweldig om te zien hoe een student zich kan ontpoppen van iemand met niet veel zelfvertrouwen, met weinig structuur en met veel studie achterstand, tot een student die zelfverzekerd is, alles onder controle heeft en zijn achterstand heeft weggewerkt.

Succesvol studeren aan de kunstacademie ondanks problemen

Een studie aan de kunstacademie stelt hoge eisen aan studenten. In de kunst ziet men tenslotte graag excellentie. Studenten worden zowel op persoonlijk als artistiek vlak in deze periode van hun leven op een bijzondere wijze uitgedaagd. Soms is het moeilijk om daarin balans te vinden. In deze blogpost gaan we kort in op de visie achter de begeleiding van AKM KunstMaat en hoe de begeleiding aansluit bij het kunstonderwijs.

Studeren met autisme aan de kunstacademie

In een eerdere blogpost schreven we over de presentatie die Rosanne van der Meer en ik hebben gegeven op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Problemen die studenten met AD(H)D ervaren overlappen deels met die van studenten met een vorm van ASS. Over dat onderwerp vertelde docent en autisme ambassadeur van de HKU, Gerard van Wolfferen ons meer. In de presentatie gingen we in op praktische problemen en mogelijke oplossingen. In deze blogpost ga ik uitgebreider in op studeren met autisme en de aanpassingen die we terugzien in het onderwijs.

Studeren met AD(H)D aan de kunstacademie

Studeren met een aandoening, zoals dyslexie, faalangst, autisme of AD(H)D kan bijzonder veeleisend zijn. Het onderwijs speelt daar steeds beter op in, door aanpassingen te treffen die in het belang zijn van alle studenten. Maar juist bij studenten met problemen kunnen deze aanpassingen een grote rol spelen in de haalbaarheid van de opleiding. In januari hebben Rosanne van der Meer en ik een training gegeven op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, waarin we dieper in zijn gegaan op wat AD(H)D is, welke beperkingen dit oplevert tijdens de studie en welke aanpassingen bijdragen aan het studeren met AD(H)D aan de kunstacademie.

Luisteren naar autisme

In de autismeweek wordt extra aandacht gevraagd voor autistische spectrumstoornissen, waar in Nederland meer dan 190.000 mensen mee gediagnosticeerd zijn. Het thema dit jaar is Luisteren naar autisme. Belangrijker dan de algemene beschrijving, is het luisteren naar de individuele verhalen van mensen met autisme. Zij weten vaak heel goed hoe hun problemen zich uiten, maar zijn zich vaak ook zeer bewust van hoe zij hun talenten het beste kunnen gebruiken. Talenten uiten zich net als problemen altijd concreet en in een specifieke situatie. Pas als we naar iemand luisteren, met aandacht voor de persoon en de omstandigheden, kunnen we iemand beter begrijpen.

Het nut van strategische luiheid

In een artikel van Nautilus las ik onlangs over het dagelijks leven van Charles Darwin en andere beroemde mensen uit de geschiedenis. Opvallend is dat deze mensen, die in onze ogen grote prestaties hebben geleverd, hun levens hebben ingericht rond hun werk, maar dat zij hun dagelijks leven niet door werkdruk lieten overschaduwen. In hun dagelijks ritme was genoeg tijd voor rust en ontspanning. Kan op strategische momenten afzien van werken bijdragen aan onze effectiviteit in het bereiken van onze doelen?

Rosie King: Hoe autisme me bevrijdde om mezelf te zijn

In deze inspirerende TEDx Talk geeft Rosie King een pleidooi voor sociale diversiteit en de uniciteit van de persoon. Ze kreeg de diagnose autisme, maar ontdekte zo ook haar sterke punten. Ze verzet zich tegen het idee van de ‘normale’ mens en de neiging om op alles dat afwijkt een label te plakken. Zo’n label werkt beperkend. Binnen een benoemde groep mensen gaat het nog altijd om een variëteit aan personen, die ieder hun eigen obstakels en talenten hebben. Soms kunnen we iets leren van een diagnose zoals ASS of AD(H)D. Door problemen te benoemen, kan een persoon handvatten vinden om te verbeteren. Maar een diagnose is niet het belangrijkste. Als we met aandacht willen omgaan met onze medemens, is een breder begrip van een […]

ASS bij vrouwen en meisjes

In de DSM-V, het statistisch en diagnostisch handboek voor psychische aandoeningen, worden problemen binnen de Autistische Spectrum Stoornis ondergebracht in twee domeinen: beperkingen in de sociale interactie en communicatie en beperkingen op het gebied van repetitief gedrag, interesses en activiteiten. ASS wordt ongeveer vier keer vaker gediagnosticeerd bij mannen dan bij vrouwen. Het overgrote deel van het wetenschappelijk onderzoek is echter gebaseerd op ASS bij mannen. In een aantal artikelen bespreekt psychologe Annelies Spek recent onderzoek dat aantoont dat ASS zich bij vrouwen anders uit dan bij mannen.

Slaapverwekkende rituelen

Waarom is slaap zo belangrijk voor goed functioneren? Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de ‘interne klok’ diep in de lichaamscellen ligt verankerd. Maar in onze maatschappij zijn genoeg factoren die deze klok kunnen verstoren en die tot problemen met slapen en waken kunnen leiden. We stellen hoge eisen aan onszelf en houden niet altijd rekening met ons biologisch ritme, terwijl dit onze prestaties kan aantasten. Hoe vinden we een balans tussen de eisen van onze interne klok en die van het alledaags leven?

Sociaal onhandige voordelen

Moeite met sociale interactie, zoals bij een vorm van de Autistische Spectrum Stoornis (ASS), kan in het dagelijks leven een behoorlijke beperking zijn. Bij een stoornis denken we al snel aan de nadelen waar de persoon mee moet omgaan. Maar er zijn ook sociaal onhandige voordelen, die personen met ASS tot een hoog niveau kunnen ontwikkelen.

Overlap tussen autisme en ADHD

Tot 2013 was een samengestelde diagnose van autisme en ADHD niet goed mogelijk binnen de opvattingen van de DSM-IV, het diagnostisch en statistisch handboek voor mentale aandoeningen.  De DSM wordt in de psychische gezondheidszorg veelal als standaard gebruikt voor het diagnosticeren van psychische problemen en aandoeningen. De reden waarom de overlap tussen autisme en ADHD niet aan bod kwam, is dat autisme binnen de vierde editie van de DMS hiërarchisch gezien anders werd geclassificeerd.

Waarom is dat kunst? Daarom, zegt de kunstenaar

Verwarring in de kunst is niet vreemd en de tentoonstelling ‘How on earth should this be art?!’ confronteert ons hiermee. In een recent artikel van kunstenaar Tinkebell geeft ze een diagnose van een probleem in de hedendaagse kunsten, waar we het gemakkelijk mee eens kunnen zijn. Maar de voorgeschreven behandeling van de kwestie die de kunsten al een aantal jaren plaagt, lijkt ons weinig verder te helpen. Wat is er toch gaande in de hedendaagse kunsten en hoe moeten we dat begrijpen?

Persoonlijke ontwikkeling in de kunsten: een professionele taak?

De laatste jaren is er steeds meer aandacht in het kunstonderwijs voor de vraag ‘wie je bent als persoon’. Dat kan een lastige vraag zijn om eenduidig te beantwoorden. Het idee is dat inzicht in wie je bent bijdraagt aan je ontwikkeling, je opleiding, je carrière en aan de relaties die je aangaat, aan vrijwel alles. Maar waarom wordt er zoveel waarde gehecht aan deze vraag en wat is de relevantie voor studenten in de kunsten?

Naar een beter begrip van autisme

Wat verstaan we onder ‘autisme’? In een artikel van The Guardian wordt duidelijk dat een adequate analyse van autisme te lang is uitgebleven. Dat het brein afwijkt, zoals in veel nieuwsberichten over wetenschappelijk onderzoek naar autisme naar voren komt, is volgens Michael Baron niet zo belangrijk en zeker niet het probleem. Volgens de medeoprichter van de National Autism Society is ‘neurodiversiteit’, de verschillen in onze hersenen en hoe die functioneren, juist ‘a mark of human progress’.

Hoe autisme samengaat met talent

In het kader van de Autismeweek (1 tot 8 april) is de documentaire ‘Talent: Autisme’ ontwikkeld. De vijfdelige serie volgt mensen met een bijzonder talent die een vorm van autisme hebben. Zonder de problemen te negeren, geeft deze serie inzicht in de opvallende kwaliteiten die kunnen samengaan met een autistische spectrumstoornis (ASS). Vijf mensen worden in hun dagelijks leven gevolgd en geven een persoonlijk beeld van de specifieke talenten die ze hebben ontwikkeld.