Aan het laden...

Succesvol studeren aan de kunstacademie ondanks problemen

Een studie aan de kunstacademie stelt hoge eisen aan studenten. In de kunst ziet men tenslotte graag excellentie. Studenten worden zowel op persoonlijk als artistiek vlak in deze periode van hun leven op een bijzondere wijze uitgedaagd. Soms is het moeilijk om daarin balans te vinden. In deze blogpost gaan we kort in op de visie achter de begeleiding van AKM KunstMaat en hoe de begeleiding aansluit bij het kunstonderwijs.

Studeren met autisme aan de kunstacademie

In een eerdere blogpost schreven we over de presentatie die Rosanne van der Meer en ik hebben gegeven op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Problemen die studenten met AD(H)D ervaren overlappen deels met die van studenten met een vorm van ASS. Over dat onderwerp vertelde docent en autisme ambassadeur van de HKU, Gerard van Wolfferen ons meer. In de presentatie gingen we in op praktische problemen en mogelijke oplossingen. In deze blogpost ga ik uitgebreider in op studeren met autisme en de aanpassingen die we terugzien in het onderwijs.

Studeren met AD(H)D aan de kunstacademie

Studeren met een aandoening, zoals dyslexie, faalangst, autisme of AD(H)D kan bijzonder veeleisend zijn. Het onderwijs speelt daar steeds beter op in, door aanpassingen te treffen die in het belang zijn van alle studenten. Maar juist bij studenten met problemen kunnen deze aanpassingen een grote rol spelen in de haalbaarheid van de opleiding. In januari hebben Rosanne van der Meer en ik een training gegeven op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, waarin we dieper in zijn gegaan op wat AD(H)D is, welke beperkingen dit oplevert tijdens de studie en welke aanpassingen bijdragen aan het studeren met AD(H)D aan de kunstacademie.

Luisteren naar autisme

In de autismeweek wordt extra aandacht gevraagd voor autistische spectrumstoornissen, waar in Nederland meer dan 190.000 mensen mee gediagnosticeerd zijn. Het thema dit jaar is Luisteren naar autisme. Belangrijker dan de algemene beschrijving, is het luisteren naar de individuele verhalen van mensen met autisme. Zij weten vaak heel goed hoe hun problemen zich uiten, maar zijn zich vaak ook zeer bewust van hoe zij hun talenten het beste kunnen gebruiken. Talenten uiten zich net als problemen altijd concreet en in een specifieke situatie. Pas als we naar iemand luisteren, met aandacht voor de persoon en de omstandigheden, kunnen we iemand beter begrijpen.

Het nut van strategische luiheid

In een artikel van Nautilus las ik onlangs over het dagelijks leven van Charles Darwin en andere beroemde mensen uit de geschiedenis. Opvallend is dat deze mensen, die in onze ogen grote prestaties hebben geleverd, hun levens hebben ingericht rond hun werk, maar dat zij hun dagelijks leven niet door werkdruk lieten overschaduwen. In hun dagelijks ritme was genoeg tijd voor rust en ontspanning. Kan op strategische momenten afzien van werken bijdragen aan onze effectiviteit in het bereiken van onze doelen?

Rosie King: Hoe autisme me bevrijdde om mezelf te zijn

In deze inspirerende TEDx Talk geeft Rosie King een pleidooi voor sociale diversiteit en de uniciteit van de persoon. Ze kreeg de diagnose autisme, maar ontdekte zo ook haar sterke punten. Ze verzet zich tegen het idee van de ‘normale’ mens en de neiging om op alles dat afwijkt een label te plakken. Zo’n label werkt beperkend. Binnen een benoemde groep mensen gaat het nog altijd om een variëteit aan personen, die ieder hun eigen obstakels en talenten hebben. Soms kunnen we iets leren van een diagnose zoals ASS of AD(H)D. Door problemen te benoemen, kan een persoon handvatten vinden om te verbeteren. Maar een diagnose is niet het belangrijkste. Als we met aandacht willen omgaan met onze medemens, is een breder begrip van een […]

ASS bij vrouwen en meisjes

In de DSM-V, het statistisch en diagnostisch handboek voor psychische aandoeningen, worden problemen binnen de Autistische Spectrum Stoornis ondergebracht in twee domeinen: beperkingen in de sociale interactie en communicatie en beperkingen op het gebied van repetitief gedrag, interesses en activiteiten. ASS wordt ongeveer vier keer vaker gediagnosticeerd bij mannen dan bij vrouwen. Het overgrote deel van het wetenschappelijk onderzoek is echter gebaseerd op ASS bij mannen. In een aantal artikelen bespreekt psychologe Annelies Spek recent onderzoek dat aantoont dat ASS zich bij vrouwen anders uit dan bij mannen.

Slaapverwekkende rituelen

Waarom is slaap zo belangrijk voor goed functioneren? Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de ‘interne klok’ diep in de lichaamscellen ligt verankerd. Maar in onze maatschappij zijn genoeg factoren die deze klok kunnen verstoren en die tot problemen met slapen en waken kunnen leiden. We stellen hoge eisen aan onszelf en houden niet altijd rekening met ons biologisch ritme, terwijl dit onze prestaties kan aantasten. Hoe vinden we een balans tussen de eisen van onze interne klok en die van het alledaags leven?

Sociaal onhandige voordelen

Moeite met sociale interactie, zoals bij een vorm van de Autistische Spectrum Stoornis (ASS), kan in het dagelijks leven een behoorlijke beperking zijn. Bij een stoornis denken we al snel aan de nadelen waar de persoon mee moet omgaan. Maar er zijn ook sociaal onhandige voordelen, die personen met ASS tot een hoog niveau kunnen ontwikkelen.

Overlap tussen autisme en ADHD

Tot 2013 was een samengestelde diagnose van autisme en ADHD niet goed mogelijk binnen de opvattingen van de DSM-IV, het diagnostisch en statistisch handboek voor mentale aandoeningen.  De DSM wordt in de psychische gezondheidszorg veelal als standaard gebruikt voor het diagnosticeren van psychische problemen en aandoeningen. De reden waarom de overlap tussen autisme en ADHD niet aan bod kwam, is dat autisme binnen de vierde editie van de DMS hiërarchisch gezien anders werd geclassificeerd.

Waarom is dat kunst? Daarom, zegt de kunstenaar

Verwarring in de kunst is niet vreemd en de tentoonstelling ‘How on earth should this be art?!’ confronteert ons hiermee. In een recent artikel van kunstenaar Tinkebell geeft ze een diagnose van een probleem in de hedendaagse kunsten, waar we het gemakkelijk mee eens kunnen zijn. Maar de voorgeschreven behandeling van de kwestie die de kunsten al een aantal jaren plaagt, lijkt ons weinig verder te helpen. Wat is er toch gaande in de hedendaagse kunsten en hoe moeten we dat begrijpen?

Persoonlijke ontwikkeling in de kunsten: een professionele taak?

De laatste jaren is er steeds meer aandacht in het kunstonderwijs voor de vraag ‘wie je bent als persoon’. Dat kan een lastige vraag zijn om eenduidig te beantwoorden. Het idee is dat inzicht in wie je bent bijdraagt aan je ontwikkeling, je opleiding, je carrière en aan de relaties die je aangaat, aan vrijwel alles. Maar waarom wordt er zoveel waarde gehecht aan deze vraag en wat is de relevantie voor studenten in de kunsten?

Naar een beter begrip van autisme

Wat verstaan we onder ‘autisme’? In een artikel van The Guardian wordt duidelijk dat een adequate analyse van autisme te lang is uitgebleven. Dat het brein afwijkt, zoals in veel nieuwsberichten over wetenschappelijk onderzoek naar autisme naar voren komt, is volgens Michael Baron niet zo belangrijk en zeker niet het probleem. Volgens de medeoprichter van de National Autism Society is ‘neurodiversiteit’, de verschillen in onze hersenen en hoe die functioneren, juist ‘a mark of human progress’.

Hoe autisme samengaat met talent

In het kader van de Autismeweek (1 tot 8 april) is de documentaire ‘Talent: Autisme’ ontwikkeld. De vijfdelige serie volgt mensen met een bijzonder talent die een vorm van autisme hebben. Zonder de problemen te negeren, geeft deze serie inzicht in de opvallende kwaliteiten die kunnen samengaan met een autistische spectrumstoornis (ASS). Vijf mensen worden in hun dagelijks leven gevolgd en geven een persoonlijk beeld van de specifieke talenten die ze hebben ontwikkeld.