Aan het laden...

Recensies

Met onze begeleiding hebben we positieve resultaten en goede recensies verkregen in de loop der tijd. Voor iedere student maken we een persoonlijk plan en we stellen onze aanpak bij op basis van de ontwikkeling. Ons doel is om op termijn de bestaande zelfredzaamheid te versterken.

We hebben studenten, ouders en decanen gevraagd wat hun bevindingen zijn. Hieronder lees je wat zij over onze begeleiding denken. Wil je ook iets vertellen over je ervaring met onze begeleiding? Aarzel dan niet om ons een bericht te sturen op info@akmkunstmaat.nl.

HKU

We hebben in de afgelopen studiejaren dat we studenten hebben verwezen naar AKM KunstMaat gezien dat deze studenten vaak met meer (zelf)vertrouwen het creatieve proces aan kunnen gaan en dat zij met behulp van de kunstcoaching van AKM KunstMaat net wat vlotter bepaalde, voor het kunstonderwijs noodzakelijke, ontwikkelingen door kunnen maken. We denken daarbij bijvoorbeeld aan (ontwerp)vragen helder te leren formuleren en erover met docenten contact te zoeken, ontplooiing en zelfonderzoek te stimuleren naar welke vorm van organiseren van de studie goed bij henzelf past, en het helpen kaderen van en reflecteren op studie-brede en studie-overstijgende vraagstukken. Kort gezegd zien we dat deze vorm van coaching de student in het studieproces stabieler en weerbaarder maakt.

De coaching vorm die wordt aangeboden is zeer op maat gesneden en kan flexibel worden ingezet, wat voor deze studenten-doelgroep extra prettig werkt.

 

Tirtsa Huiskamp en Anthonie Ross, studentendecanen van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht

ArtEZ

Al jaren verwijs ik studenten met concentratieproblemen en/of ASS door naar Atelier KunstMaat. Voor de één is de begeleider van AKM een steuntje in de rug, voor de ander een stok achter de deur, voor weer een ander een onmisbare hulp bij plannen en organiseren. Als studentendecaan spreek ik regelmatig met de begeleidsters van AKM in Zwolle op onze hogeschool. Zo stemmen we wederzijdse verwachtingen af en krijg ik (indien mogelijk) een beetje inzicht in het aantal studenten dat op dat moment begeleiding krijgt. Soms hoor ik via de student niets over de begeleiding, een enkeling neemt zijn of haar begeleidster mee naar gesprekken met mij en sommigen vertellen enthousiast over de begeleiding.

Ik ben blij dat ik onze studenten kan verwijzen naar AKM, zodat ze de intensievere begeleiding kunnen krijgen die onze school hen niet kan bieden.

 

Frederike Bunjes, studentendecaan ArtEZ Zwolle

Ouders en studenten

Interview met Angélique en Henri, ouders van een studente AVM aan de HKU

Wat is er veranderd sinds jullie dochter coaching heeft van een kunstcoach van AKM?

"Onze dochter is oprecht zelfstandiger en creatiever (in tijd en plannen) geworden. Opener en durft meer voor zichzelf op te komen. Probeert ook steeds vaker problemen die ontstaan zelf op te lossen op welke manier dan ook. Anders durft ze ook wel weer sneller om hulp te vragen zonder er (te) lang mee rond te lopen."

Hoe ervaren jullie als ouders de coaching van AKM?

"Een geweldige ervaring, we hadden dit het eerste jaar van de HBO moeten weten van het bestaan van een kunstcoach. Dan was alles vast in het begin soepeler gelopen. Er is ook een fijne klik tussen coach en onze dochter, ook heel belangrijk (vertrouwen). En wat we vooral als zeer prettig ervaren is de wekelijkse besproken punten via de mail te ontvangen (met goedkeuring van onze dochter) zodat ook wij op de hoogte zijn van wat er speelt."

Wat zouden jullie zelf nog willen toevoegen?

"Eigenlijk niets, we zeer tevreden over de gang van zaken en het contact. De beste zet die we hebben gedaan is AKM in schakelen voor het begeleiden van onze dochter. Geweldig!"

 

Recensie van Romi, studente AVM aan de HKU

"De Kunstcoach van AKM geeft mij steun en houvast. De ondersteuning helpt mij om meer grip krijgen op alles wat er op mij af komt. Ik vind het ook fijn om met mijn kunstcoach over mijn creatieve proces te spreken, omdat gesprekken hierover met mijn ouders of vrienden mij niet helpen.

Het reflecteren op problemen waar ik tegenaan loop werkt erg fijn voor mij. Hierdoor krijg ik meer inzicht in wat er gebeurd en hoe ik dat een volgende keer zou kunnen aanpakken, maar ook het inzicht dat dingen soms minder erg zijn dan ik denk. Soms lukt het mij niet om mij aan planningen te houden. Dan zorgt de kunstcoach ervoor dat we gemaakte planning aanpassen of nieuwe afspraken maken.

Wat ik ook erg fijn vind is de flexibiliteit van de kunstcoach. Dit geeft mij rust en een vertrouwd gevoel. Ik krijg nu 2,5 jaar ondersteuning van AKM en ik merk dat het mij heeft geholpen om me sneller te ontwikkelen binnen mijn opleiding en op persoonlijk vlak."

 

Recensie van ouders van een student Fine Art aan de HKU

"Onze zoon is nu 4e jaar student op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. We hebben hem zien veranderen van een onzekere tiener tot de zelfverzekerde en zelfstandige jongeman die hij nu is.

Als student met autisme op een kunstacademie heeft hij het niet altijd makkelijk. Maar met goede hulp en begeleiding van de kunstcoach van Atelier KunstMaat en zijn doorzettingskracht heeft hij meer inzicht gekregen in de aanpak van zijn studie, wat er van hem verwacht wordt en alles wat daar nog meer bij komt kijken. We zien we hem iedere keer weer grote stappen maken.

In het 1e semester, op HKU, krijgt onze zoon steeds meer moeite met het studeren, overzicht houden, plannen, interpreteren van opdrachten, communiceren, hulp vragen en raakt door alles meer overprikkeld.

Hij heeft meer hulp nodig dan wat de tutor en docenten kunnen bieden. Daarom heb ik op advies van de decaan (via PGB) externe gespecialiseerde hulp ingeschakeld.

Door omstandigheden loopt het 1e jaar niet zoals verwacht en hierna volgt een tussenjaar. In het tussenjaar worden de opties voor studie heroverwogen en loopt de begeleiding door. Uiteindelijk het besluit om toch door te gaan op de HKU en de kunstcoach ondersteunt bij de voorbereiding op het gesprek voor een nieuwe toelating.

Na het gesprek krijgt hij een nieuwe kans onder één voorwaarde: hij moet weer toelating doen en in het eerste studiejaar beginnen. Hij grijpt het met beide handen aan. Hij doet toelating en wordt aangenomen. Voor hem een overwinning en een positieve start.

Dat jaar begint hij met een nieuwe kunstcoach. Zijn vorige coach stopt met dit werk en draagt haar werk over aan zijn huidige kunstcoach. De overdracht verloopt erg goed. Ze nemen de tijd om aan elkaar te wennen. Vanaf het begin is er een goede “klik” tussen hen.

Hij ziet zijn kunstcoach wekelijks en in drukkere periodes vaker. Zelfs in de vakanties gaat dit contact door. Nu in het 4e jaar bespreken ze steeds meer over de toekomst. Wat te doen na HKU, wat wil hij en wat is er mogelijk?

De kunstcoach is voor onze zoon méér dan studiebegeleider. Hij is ook zijn vertrouwenspersoon en levensloopcoach. Dit jaar woont onze zoon officieel in Utrecht. Bij de aanvraag van PGB in Utrecht speelt de kunstcoach een grote rol. Samen bereiden ze alles voor. Als moeder, vertegenwoordiger, heb ik er dit keer minder werk aan.

Als moeder houd ik, met toestemming van onze zoon, zo nu en dan contact met de kunstcoach over de voortgang op HKU.  Zo blijf ik op de hoogte en als ik merk dat onze zoon ergens te lang over “piekert” kan en mag ik dit ook doorgeven.

Als moeder kan ik, door de begeleiding van een kunstcoach, meer afstand nemen. Ik kijk meer vanaf de zijlijn, ik kan meer loslaten.  Het brengt meer rust en de band met onze zoon is nog beter geworden. Ik zie hem steeds rustiger, zelfstandiger en zelfverzekerder worden.

Terugkijkend kan ik zeggen dat het een hele goede beslissing is geweest om een kunstcoach in te schakelen. Ik zie hoe onze zoon is opgebloeid en steeds meer regie in eigen handen neemt. We zijn zo trots op hem. Wat een veranderingen. Hij zit lekker in zijn vel, is socialer, kan steeds beter balans vinden tussen HKU en zijn dagelijkse leven. Hij is doelgericht bezig, hij is bezig met zijn toekomst."