Een dag van een kunstcoach
Sinds 2014 ben ik werkzaam als kunstcoach in regio Utrecht, Amsterdam en Den Haag. Ik coach studenten aan de kunstacademie en het conservatorium. Het is geweldig om te zien hoe een student zich kan ontpoppen van iemand met niet veel zelfvertrouwen, met weinig structuur en met veel studie achterstand, tot een student die zelfverzekerd is, alles onder controle heeft en zijn achterstand heeft weggewerkt.
Natuurlijk gaat zo’n transformatie niet zonder slag of stoot. Meestal is het een langzaam proces, waarin de student op eigen kracht, maar met ondersteuning steeds verder probeert te komen. Die verandering is het resultaat van de inspanning van de student en het is bewonderingswaardig om dat als coach te zien.
Het blijft bij elke student een uitdaging om de juiste manier van begeleiding te vinden, want iedereen is anders en heeft er baat bij om op een bepaalde manier begeleid te worden. Dit samen zoeken naar passend maatwerk vind ik één van de leukste dingen. Vooral het besef bij studenten als het beter gaat en er meer vertrouwen ontstaat in het eigen kunnen.
Mijn werkzaamheden als kunstcoach zijn divers. Naast het face-to-face begeleiden waarbij ik probeer zoveel mogelijk acute problemen met de student op te lossen, ga ik soms mee naar gesprekken met de decaan of tutor. Ook stuur ik vaak nog een berichtje om te vragen hoe het gaat, of om te helpen aan een gemaakte afspraak te herinneren. Voor sommige studenten is het lastig om alles bij te houden, daarom kijk ik soms mee in de school mail, cijferlijst en digitale school blogs. Hierdoor kan ik de studenten wijzen op zaken die zij zelf misschien gemist hebben en samen houden we op die manier het overzicht over de studie. Het digitaal meekijken gaat natuurlijk altijd in samenspraak met de student.
De prioriteit bij het begeleiden van studenten is het creëren van overzicht voor een student, zoals:
- Weten welke vakken je moet volgen.
- Overzicht van je rooster.
- Inzicht in alle opdrachten/projecten.
- Overzicht van de deadlines.
- Weten wat je moet inhalen/herkansen.
- Wanneer je aan school kunt werken rekening houdend met je belastbaarheid.
Beter overzicht zorgt voor meer duidelijkheid waardoor een groot deel van de stress wordt weggenomen en er meer ruimte is voor creativiteit. Lees meer over succesvol studeren aan de kunstacademie, in onze vorige blogpost.
Soms lukt het studenten om geleidelijk zelfstandig de studie verder af te ronden, soms heeft een student gedurende de hele studie begeleiding nodig en soms is het allemaal teveel en is een student gedwongen om te stoppen met de studie of moet er op zoek worden gegaan naar een opleiding die beter bij hem of haar past. Hoe het ook loopt, als coach ondersteun ik ze. In alle gevallen is er ontwikkeling zichtbaar, hoe klein de ontwikkeling ook is. Misschien is dat wel het mooiste van dit werk, het bijdragen aan iemands ontwikkeling.
Mijn naam is Rosanne van der Meer, kunstenaar, illustrator en docent Beeldende Vorming. Ik heb een atelier in Haarlem. Ik coach studenten aan de kunstacademie en het conservatorium.